Data är individer och personer som har rättigheter

Det var ett tag sedan contentbyrån Hägvall och Sjöman publicerade sin blogg om de svårigheter som tornar upp sig framför alla marknadsförare inför den 25 maj och införandet av GDPR. Ändå känns bloggen lika aktuella idag, endast 2 månader innan dagen D. 

I den utmärkta bloggen "GDPR för marknadförare" får vi marknadsförare konkreta råd och kloka perspektiv på GDPR. Anders Hilmansson, bolagsjurist APSIS ger sin syn på en rad aspekter men jag väljer en att väcka intresset för bloggen med. 

Helt fundamentalt är hur vi ser på data. Anders Hilmansson är tydlig med att data är individer och personer som har rättigheter. Det får man inte glömma bort. Har man det synsättet så innebär det en insikt i och förståelse för att man måste förvalta dessa individers uppgifter med respekt och omtanke, och tänka längre än vad vi kanske har gjort hittills. 

Varför inte börjar med att fråga dig om dina kontakter verkligen vill ha kontakt? Samtycke är oerhört centralt i GDPR och det är bara med samtycke som vi kan vara säkra på att vår kommunikation är välkommen. 

Visitkort insamlade på en mässa för 4 år? Stor skål i montern med utlottning som bete? Har ni samtycke som går att visa upp?

Anders Hilmansson föreslår att även om det finns samtycke,  att man hämtar nya samtycken för att förklara hur företaget behandlar personuppgifter idag. Samtycken kan ju vara rejält gamla och endast samtycken som är arkiverade (helst digitalt) kan användas för att bevisa att samtycke finns. 

Läs GDPR för marknadsförare

Läs nästa artikel

Radarbloggen: 13 steg för GDPR i kundtjänsten

Läs nästa: Radarbloggen: 13 steg för GDPR i kundtjänsten