Open in new tab

200 miljoner kr i böter för att inte följa nya PUL

Fick vi din uppmärksamhet?

Det kan man faktiskt säga är syftet med både rubriken och den EU-förordning (EU-lag) som förkortas GDPR och som träder i kraft den 25 maj 2018, nämligen att väcka intresse för personuppgiftsfrågor. En av de största förändringarna är just de höga böter man kan drabbas av om man bryter mot den nya lagen, närmare bestämt det som är högst av 4 procent av företagets globala omsättning eller 20 miljoner euro.

Lagen gäller behandling av personuppgifter, vilket innebär att den är relevant för så gott som alla företag eftersom så gott som alla behandlar personuppgifter. Vi kan börja med vad som är personuppgifter, nämligen alla uppgifter som – direkt eller indirekt (till exempel genom samkörning med andra uppgifter som man har tillgång till eller om man förfogar över lagliga medel som rimligen kan komma att användas och som gör det möjligt att koppla uppgifterna till en person) – kan kopplas till en levande fysisk person.

Det kan bland annat vara fråga om namn, telefonnummer, e-postadress, omdömen, bankuppgifter, uppgift om medlemskap i föreningar, biometriska uppgifter (till exempel fingeravtryck), fotografier eller IP-adresser. När det sedan gäller vad som är behandling så är det kort sagt all kontakt med personuppgifter, till exempel lagring, ändring, läsning, överföring eller radering. Personuppgifter behandlas ofta i register över exempelvis anställda, deras anhöriga, kunder och kontaktpersoner hos leverantörer samt i innehåll i e-post och på webbplatser.

Om det är så att man redan idag följer Persinuppgiftslagen, den praxis som har utvecklats på området och de rekommendationer och uttalanden som Datainspektionen har gjort, så har man en väldigt bra utgångsposition. Det är dock många som inte riktigt har koll på sin hantering av personuppgifter.


Läs hela artikeln →
www.bankmarknaden.se

Läs nästa artikel

Så kommer GDPR att få bort skräpreklamen i sociala medier

Läs nästa: Så kommer GDPR att få bort skräpreklamen i sociala medier