Traditionell byrå eller new age content producer?

Tänkvärd artikel som är skriven för indiska läsare men som ställer en väldigt relevant fråga även för oss i Sverige. Vem vill marknadsförarna arbeta med när nu content är i fokus? Väljer de en av de klassiska stora byråerna med sina vidsträckta nätverk eller väljer de ett direkt samarbete med en annan typ av kreativ samarbetspartner?

Marknadsförare har under 100 år kunnat kontakta sin byrå och fått hjälp med att marknadsföra och sälja sin produkt eller tjänst. Byrån har varit en hub för projekt och producerat kreativa lösningar inom ramen för varumärket och andra begränsningar och regelverk kunden önskar. Ibland pratar man om "framed creativity" - man får jobba på höjden istället för på bredden. 

Enligt artikeln har dessa byråer svårt att konkurrera med i slutkundernas sätt att konsumera digital innehåll och i vilka möjligheter de olika plattformarna ger. Därför, skriver artikelförfattaren, vänder sig företagen ofta istället direkt till innehållsproducenter. All India Bakchod (AIB) och The Viral Fever Videos (TVF) är två humorkanaler som nämns i artikeln. Kombinationen hög kvalitet och en enorm mängd följare (2,9 miljoner respektive 3,3 miljoner) är en oemotståndlig mix för väldigt många marknadschefer. 

Vad företagen riskerar att tappa, och det belyses i ett citat från Vodafone, är kontrollen över varumärket. 

 “In the past we have been open to work with the new and talented minds but for us it is also necessary if our working partner understands our brand and its persona.”

Anledningen är att innehållsleverantörer som nämnda AIB och TVF är mer fokuserade på att skapa bra och attraktivt innehåll. Deras konkurrenskraft ligger i kvaliteten på deras arbete och de kan inte kompromissa eftersom de kommer att tappa följare.  

Läs hela artikeln här