This Brilliant Harvard Professor Will Change the Way You Think About Products

I en intressant artikel så beskrivs köpprocessen som uppdragsstyrd. Vi upplever att vi har uppdrag och så försöker vi lösa situationen på det enklaste sättet. Svårt att förklara men låt mig ta ett vardagligt exempel. Garderoben svämmar över. Vad gör du?

  1. Köper förvaringslådor?
  2. Googlar på fiffiga lösningar från IKEA?
  3. Köper en bok som har en titel i stil med ”Rensa i röran”

Att städa garderoben och skänka bort det du inte använder är också en lösning. Men det är mer jobb, uppdraget blir inte lika lustfyllt och dessutom får man ingen hjälp. Det är enklare att köpa en förvaringslåda (halva jobbet gjort, hurra!). 

Omvänt gäller att vill man sälja, behöver man förstå vilket uppdrag kunden uppfattar att den har

Vad forskaren och läraren Clay Christensens beskriver är att genom att förstå tänkesättet (uppdrag) kan vi bli mer relevanta för kunden och öka vår försäljning.  Clay Christensens artikel läser du på Inc.com. Substitut är ett mycket intressant ämne.