Open in new tab

Ny studie: B2B-köparens kundresa blir alltmer digital

För en dryg vecka sen släppte e-handelsplattformen Litium rapporten Svensk B2B-handel 2017, andra utgåvan av studien som tar tempen på digitala affärer och framförallt e-handel mellan företag (B2B).

Precis som föregående år har vi på Hägvall & Sjöman haft förmånen att genomföra studien och utveckla rapporten på uppdrag av Litium, ett arbete som har varit både otroligt lärorikt och spännande. Studien rör sig mitt i gränslandet mellan direktförsäljning och digitala affärer, ett område som just nu genomgår stora och snabba förändringar.

B2B-företagen visar allt större tilltro till digital försäljning Redan 2012 konstaterade Gartner-företaget Corporate Executive Board (CEB) hur B2B-köpare, oavsett nivå och befattning, genomför en allt större del av sin köp- och kundresa på egen hand. I Litiums studie kan vi se hur alltfler företag ser möjligheten att inte bara generera och vårda leads digitalt utan också stänga affären direkt på nätet.

Hela två tredjedelar, 67 %, av de tillfrågade B2B-företagen säljer produkter eller tjänster digitalt. Det är en siffra som kan kännas överraskande hög för många och visar också på en ökning från 2016 då 57 % svarade att de gör digitala affärer med andra företag.

  Men alla typer av B2B-företag har inte kommit lika långt i att digitalisera sin affär. Branschtillhörighet styr i hög grad inställningen till digital handel.

Medan 93 % av företagen inom Parti- och grossisthandel säljer digitalt gör bara 36 % av Konsult- och tjänsteföretagen det.


Läs hela artikeln →
hagvallsjoman.se

Läs nästa artikel

Kairos Future om 2018 som uppvaknandets år

Läs nästa: Kairos Future om 2018 som uppvaknandets år