Från 2016 men lika aktuell idag.

Mediebranschen under lupp

Med två enkla ingredienser bakar man sin mediekaka idag. Innehåll, i form av text, bild eller ljud blandas med annonser. Denna mer eller mindre välsmakande blandning erbjuder man tittare och lyssnare. En del hoppas på det bästa, medan andra gör sitt yttersta för att kakan ska smaka.

Medieföretag av alla de slag kämpar stenhårt för att skapa och erbjuda nytt och relevant innehåll för läsare och tittare. Men eftersom det finns så mycket innehåll (300 miljoner bilder laddas upp på Facebook varje dygn) behöver medieföretagen få hjälp. 

Den hjälpen kommer i form av personaliseringsalgoritmerna, det är iallafall vad många tror. Algoritmerna kommer att lyckas sortera och lyfta fram det som är relevant och meningsfullt för varje individ så att vi har tålamod och intresse för att titta, lyssna eller läsa. Det finns ju få eller inga inlåsningseffekter så det är inga långa avstånd mellan uppgång och fall. Och det vet ju medieföretagen som satsar stenhårt på innehåll samtidigt som de breddar sin verksamhet i näraliggande och mer avlägsna branscher. 

Annonser är en stor del av den totala upplevelsen. För annonsörerna är det naturligtvis otroligt centralt att annonserna visas i rätt sammanhang,  vid rätt tidpunkt och för rätt person. Dåliga och ovälkomna annonser slår tillbaka på  annonsörerna och förstör på sikt marknaden för alla. 

Vi rekommenderar rapporten Media Industry Digital Transformation. Rapporten ligger öppen. Från 2016 men lika aktuell idag. 

Läs nästa artikel

Forbes Insights: Digital Transformation: Using Data-Driven Insights for Exceptional Customer Engagement

Läs nästa: Forbes Insights: Digital Transformation: Using Data-Driven Insights for Exceptional Customer Engagement