Innehåll dominerar agendan för kommunikatörer och marknadsförare 2018

Vi kommunikatörer och marknadsförare kommer under 2018 ofta att återkomma till hur vi ska hanterar innehåll. Vi har skapat en situation där innehåll i alla dess former måste skapas för att fylla kundens resa mot ett köp. Innehåll slukar resurser. Med väldigt små målgruppen kan man landa in stor frustration. Och hur digital kan vi egentligen göra kundresan?

Det där med syfte har alltid utmanat projekt och arbetsgrupper. Idag är syften mer nedbrutna än de någonsin varit. "Var i kundresan är vi nu egentligen", frågar skribenten. Och fortsätter "har vi kommit till att bygga trovärdighet ännu?". Utifrån detta är det enkelt att förstå att vi skapar enorma behov av skräddarsytt innehåll, av hög kvalitet, att kommuniceras allt oftare.

Har du säljare med på mötet kommer de inte att förstå varför marknadsavdelningen säger nej till en kampanj som består av en landningssida som domineras av en stor "Boka möte idag"-knapp." Och så är du tillbaka till syfte, syfte och syfte. 

På alla möten under 2018 kommer någon att förr eller senare fråga om var i kundresan vi befinner oss.

Varumärkesägaren pumpar in stora resurser för att nå sin målgrupp. Lyckan är stor när man belönas med ett gensvar, en digital interaktion. Varje landningssida länkas till ett antal alternativ beroende vad kunden laddat ner eller klickat på. Frustrerande när målgruppen är så liten att det krävs 250 timmars produktion för att åstadkomma tre nedladdningar.

Mer eftertanke och genomtänkta beslut behövs så att de begränsade resurserna hamnar där de gör nytta. När vi tillåter oss själva att stanna upp och fundera igenom vilka alternativ vi har för att komma till samma slutresultat, arbetar vi smartare och mer ekonomiskt.

En del tror att 2018 är året då många kampanjer kommer att vara 100 procent digitala, det vill säga kampanjer där man inte köper understöd i form av tv-reklam, annonser och utomhus. Det får vi se, vi på Digitaliserat tror det är en förtidig spaning. Inte minst eftersom GDPR kommer att skapa en del utmaningar med samtycken.

Då kan icke-digital marknadsföring vara ett sätt att hantera problematiken. Dessutom har allt fler börjat inse, att vi har blivit väldigt beroende av digitala lösningar, och att det skapar en stor sårbarhet. Vår personliga integritet, våra barns säkerhet, vår nations beredskap … det har väckts många frågetecken.


Fritt efter delar av Jerry Silfwers trendspaning på Dagensanalys.se.


Läs nästa artikel

Trendspaning med Magnus från Sizmek: Här är tekniktrenderna marknadschefen måste ha koll på

Läs nästa: Trendspaning med Magnus från Sizmek: Här är tekniktrenderna marknadschefen måste ha koll på