Open in new tab

Håller din it-outsourcing på att gå snett? Här är varningssignalerna

Hög omsättning.

Om de som tagit över den outsorcade it:n börjar säga upp sig betyder något. – Det kan handla om att ledningen gör något fel, att de inte vill jobba för den specifika kunden eller att kunden inte gör sin del, säger Marc Tanowitz på outsorcingrådgivaren Pace Harmon. En nyckel för att lyckas med outsourcing är just att leverantörernas team är stabilt så att de hinner lära känna kunden och förstå tjänsterna.

– Ständiga byten i leverantörernas personal kan vara ett tecken på att kundens konto används som en övningsplats där leverantören inte anstränger sig för att behålla folk, säger Brad L Peterson, partner på advokatbyrån Mayer Brown. Personalomsättningen kan också ha att göra med att något i ledningen eller samarbetet skapar missnöje. Ett sätt att hålla koll är att be leverantören om ett organisationsschema och notera när personalen förändras.

Förändringar i ledningen. Outsourcingaffärer kan ofta få en dålig start när de går över från en chef som drivit igenom den – exempelvis från finansavdelningen eller upphandlingsavdelningen – till en chef ute i verksamheten som är emot avtalet, eller leverantören.

Det säger Robert J Kriss, partner på Mayer Brown.


Läs hela artikeln →
cio.idg.se