Läs listan om listorna

Listor hör ju vår tid till, de fyller internet. Du har helt säkert sett dem, de oemotståndliga magneterna. Läs listan om listorna och du kommer att se på listor med helt nya ögon. 

Många av oss kan inte låta bli att klicka på en banner med  "Tio tekniktrender från 80-talet du har glömt" eller "Fem trick som din IT-konsult aldrig kommer att berätta" - och det vet ju självklart dem som skapar dessa listor. Internet är fullt av listor av ungefär samma dignitet. 

Anledningen är att det finns så många listor är flera. Listorna skapas utifrån vilken relation man vill ha med sin läsare. Auktoritär expert, coach, hjälpsam konsult? Listan visar vem du är, vilket är helt centralt i all form av varumärkesbyggande. Listor är ju dessutom ett effektivt sätt att få besökarna att klicka vidare inom siten och stanna en extra stund. Det ger trafik vilket är vägen till annonsintäkter, relationsbyggande och leadsgenererande. 

Fem typer av listor

  • Förmedlar ett intryck av kunskap och kompetens: "Fem tips hur blir du chef inom ett år."
  • Bekräftar en situation och dela med dig av råd: "Tio råd för IT-chefen inför budgetförhandlingen."
  • Placerar sig på samma nivå som läsaren; vi är lika du och jag, och jag vill vara din vän: "Ligger du efter? Fem tips på hur du kommer ikapp redan idag."
  • Beskriver olika typer av människor, så kommer läsaren söka sin grupp med likasinnade: "Fem chefstyper - vilken är du?
  • Späder på alla typer av oro och ångest: "Fem allvarliga hot mot din verksamhet".