Open in new tab

”Betyder informationsöverflödet slutet för annonserna?”

Mängden information som finns tillgänglig för oss numera är fullständigt omätbar.

Det skapar nya utmaningar för marknadsförare som slåss om vår uppmärksamhet. Men det finns en intelligent väg att gå för att skapa personliga kontakter med kunderna i en värld där det verkar vara omöjligt att göra sig hörd, skriver Magnus Johansson som är Nordenchef på Sizmek. Internet är en stökig plats där sidor uppdateras varje millisekund, artiklar kommer och går i ljusets hastighet och viktiga klick bestäms på ögonblicket.

För att få en slags inblick i storheten som digital information innebär kan det nämnas att vi beräknas skapa lika mycket data under 2017 som vi gjort under de senaste 5 000 åren… sammantaget. Det är en hel del att ens greppa, än mer att försöka läsa eller titta på.

Något som även gör det svårare än någonsin för varumärken att nå fram med det de vill. Välkommen till 'uppmärksamhetsekonomin' – en värld där kundernas fokus är en allt ovanligare valuta.

Kanalbytets utmaningDet är knappast förvånande att 41 procent av befolkningen i stort, 33 procent av millennials, känner sig överväldigade av alla valmöjligheter som finns på internet enligt en studie från PWC. Det gör att de hellre går på vänners rekommendationer än själva söker upp information och material på egen hand. Hela oändligheten finns inom räckhåll på ett ögonblick och dagens konsumenter vill veta om tiden de spenderar med att titta på något eller läsa något faktiskt kommer vara värt det.


Läs hela artikeln →
www.dagensanalys.se