Sagan om den digitala korvkiosken

Digitaliseringen har utökat vårt sätt att kommunicera, konsumera och socialisera. Idag känns det som att världens största företag tävlar om vem som kan använda den senaste tekniken smartast. 

VR-teknik, geotaggning, gamification och appar. Det är bara några exempel på ny teknik som börjar bli allt vanligare och allt populärare. Tekniken används dels som ett verktyg för att öka sin försäljning men också som ett sätt att öka det värde som förmedlas till slutkunden. Men hur kan mindre företag använda sig av denna teknik framöver? 

En digital biograf

Vi pratade våren 2017 med en biografkedja. De var väldigt nöjda med sin teknik. De hade införskaffat den senast ljudanläggningen, en ny digital projektor och en konsult som hjälper dem bygga en modernare hemsida. De har satsat stort på att förbättra vad de själva ansåg behövdes göras inom teknikområdet, men när vi frågade dem om deras tankar att digitalisera sin verksamhet så blev de mer frågande; ”Vår film är ju redan digital”. 

Men vad skulle kunna hända med bioupplevelsen om biografen under några år digitaliserade sin verksamhet fullt ut?

 Exempelvis skulle de kunna använda biomedlemskap för att öka sin kunskap om vilka som faktiskt besöker deras verksamhet och kanske även koppla det till sociala medier för att lättare anpassa filmerna efter individuella preferenser. På detta vis skulle biografen kunna följa vilken typ av individer som ser vilken typ av film, vart dessa individer bor och vilka de brukar gå på bio tillsammans med. 

Om data kunde delas mellan flera verksamheter skulle det till exempel gå att se när en person är inne i stan och äter middag, kanske efter att ett evenemang avslutats eller en dejt påbörjats. Biografens data kan då användas för att dels uppmärksamma att personen befinner sig i närheten av en biosalong och biografen skulle då kunna föreslå biljetter som passar sällskapet och tillfället. Är personen ute med kompisar kan platser nära duken framför en actionfilm föreslås, men om det är en dejt kan platser längre bak till en romantisk komedi rekommenderas istället. 

Bioupplevelsen som salongen förmedlar behöver alltså inte enbart vara generisk utan kan anpassas till olika typer av gäster och det måste inte enbart gälla själva filmerna. Anpassade menyer i förbutiken baserat på favoritläsk och favoritsnacks är också en möjlighet. 

Glutenfri nattamat i din mobil kl 01.30

Ovanstående stycke är bara ett av alla exempel på hur ett teknikintensivt företag skulle kunna använda sig utav digitaliseringen för att utöka sin verksamhet. Men även enklare verksamheter som inte i första taget förknippas med den senaste tekniken kan digitaliseras. Ta exempelvis en korvkiosk som är belägen i ett centralt område inne i stan och som normalt bara får besökare i form av stammisar som trillar in till och från, som förvisso verkligen gillar korv, men kanske har en snål budget för sitt uteätande. 

Tänk då om marknadsföringen skulle kunna integreras via en app på kundernas telefon, där de får notiser med måltidserbjudanden när de geografiskt befinner sig i närheten. Sett över hela dygnet hade detta kunnat bli synnerligen effektivt eftersom personer lättare nappar på spontana erbjudanden vid udda tider. 

Med en sådan app skulle det även gå att anpassa vilken typ av måltidsreklam en individ får baserat på personliga matpreferenser. På detta sätt skulle exempelvis vegetariska alternativ kunna erbjudas till de som har den kostvanan. Laktosintolerans eller glutenallergi är också något som erbjudandet kan anpassas till. Detta gör att när du, klockan halv två en fredagskväll på väg hem efter en krogrunda, blir småsugen på glutenfri nattamat får en notis i om detta i din mobil som säger dig att tio meter ifrån din färdväg finns glutenfri korv med bröd och där du dessutom får en dricka på köpet om du väljer att följa gatuköket i sociala medier.   

Om gatuköket tillhör en kedja med restauranger i flera städer kan erbjudanden anpassas för om du är på resande fot. Ett sådant alternativ skulle även kunna integreras med personens ”wearables” på det vis att en smart klocka räknar ut individens dagliga kaloriintag baserat på vad personen brukar köpa. Därefter utvärderar den smarta klockan huruvida personen fått i sig för mycket eller för lite baserat på dagens kaloriåtgång. 

Beslutet ligger hos verksamheten

Utmaningarna för att få till denna typ av lösningar ligger inte bara i tekniken, den ligger ute hos själva verksamheten. Här inverkar dels inställningen att förändra sig till en ny marknad, men även hur skickligt man väljer att sålla bland de tusentals digitala verktygen som finns för att leverera ett större kundvärde och öka sin försäljning. 


Artikeln bygger på en undersökning i mediebranschen 2017. Ladda ner rapporten direkt! 

Ladda ner: Kabelklippare & skärmskiftare Den svenska mediabranschen i stor förändring

Läs nästa artikel

Ny studie: B2B-köparens kundresa blir alltmer digital

Läs nästa: Ny studie: B2B-köparens kundresa blir alltmer digital