Open in new tab

”Det slående i digitaliseringen är företagens omognad”

På cio swedens Governance-event i september talade Stefan Berg, CIO på Electrolux, om resan från internt till externt fokus.

Han beskrev på ett lysande sätt skiftet från att se R som kärnan i verksamheten till att sätta kunderna i fokus. Med hans bakgrund från Comhem är det skiftet inte oväntat – men likväl otroligt spännande.

Hur snart tar Amazon, efter köpet av Whole Foods, klivet in på kylskåpsmarknaden? Vad är kylskåpet om inte en tjänsteplattform?

När kommer en aktör som Amazon och skänker bort kylen mot ett abonnemang på matvaror? I digitaliseringens tidevarv kommer inte längre hoten från etablerade aktörer på ens egen marknad.

Istället är det externa aktörer som kommer in från sidan och omdefinierar marknaden. IoT fungerar här som katalysator.

Uppkopplade produkter blir en kanal för ökad kundförståelse, men även en möjlighet att omdefiniera värdekedjor i grunden.


Läs hela artikeln →
cio.idg.se

Läs nästa artikel

Skidlift stod vidöppen mot internet – vem som helst kunde styra den

Läs nästa: Skidlift stod vidöppen mot internet – vem som helst kunde styra den