AI på arbetsmarknaden

Det verkar finnas en rädsla hos många att en dag kommer robotar att ta över våra arbeten och därmed göra oss arbetslösa. Frågan är om hotet finns, om vi borde känna oss hotade. I den här bloggen kommenteras några av de möjliga konsekvenserna av AI i våra arbetsliv och hur arbetets framtid kan se ut.

Använda AI i rekryteringsarbetet

Vissa organisationer använder redan AI för att göra djupare kontakter med kandidater och anställda. Till exempel har Marriott International implementerat en AI-chatbot för Facebook Messenger. Denna chatbot sägs skapa en personlig upplevelse för de många arbetssökande som hotellet hanterar. Denna chatbot vägleder den arbetssökande till de lediga arbeten som finns och kan också ha en dialog med kandidaterna. Förutom att de arbetsökande får en bättre upplevelse,  är det naturligtvis också fördelaktigt för företaget som avlastas omfattande administration. 

AI tar jobb - och skapar jobb

Det finns röster som säger att en absolut majoritet av de jobbs som behövs 2030, ännu inte existerar. Teknikutvecklingen ta bort behovet av telefonister och ökar behovet av apputvecklare. Konsekvenserna av AI kommer att följa samma princip. Så ja, AI kommer att ta jobb men också skapa jobb. Faktum är att Gartner har förutsagt att 2020 kommer AI att producera fler jobb än som försvinner. 

Gartner skriver: ""Att använda AI för att automatiskt generera en veckovis statusrapport eller välja de fem viktigaste e-postmeddelandena i inkorgen har inte samma wow-faktor som att säga att AI kan användas inom sjukvården." Därför får den här typen av användningsområden mindre uppmärksamhet enligt Gartner.  "Men när kunskapsarbetare införlivar AI i sina arbetsprocesser som virtuell sekreterare eller praktikant, kommer robotanställda att bli en konkurrenskraftig nödvändighet." 

Och även om chatbots kan ersätta nuvarande kundtjänstrepresentanter, behöver vi människor för att utbilda dessa chatbots. De behöver hjälp att förstå vårt språk och de behöver kunna lägga på ett lager emotionell intelligens i sina svar. Butiker har också kikat på AI, men det visar sig att det är mer lönsamt att ha personal. Kunderna föredrar en människa. 

Läs mer på IBMs MSP Hub.