Hur annonsörer kan upptäcka influencers med falska följare

Influencers är proaktiva leverantörer av målgrupp och målgruppens uppmärksamhet till annonsörer som vill marknadsföra sina produkter och tjänster. Defintivt en växande bransch med mycket pengar i omlopp. Intressant artikel från Marketing Week hur modern teknik i form av AI kan upptäcka att det är något underligt med en influencers följare.

Växande marknad med stora möjligheter att tjäna mycket pengar drar oundvikligen till sig mindre seriösa influencers som väljer att öka sin attraktionskraft genom att blåsa upp sin målgrupp. Som annonsör måste man skydda sig mot denna typ av bedrägeri. Inte bara får man inte vad man betalar för, man bidrar också indirekt till att stötta kriminell verksamhet. 

Intressant artikel från Marketing Week hur modern teknik i form av AI kan upptäcka att det är något underligt med en influencers följare. Först och främst kan man se om antalet följare har vuxit mycket hastigt. Definitivt en varningssignal. Med modern teknik kan man se mönster och beteenden - framför allt avvikande sådana. 

Men om man nu inte har AI tillgängligt så är det faktiskt en sak, enligt artikeln, som är ett tecken på att allt inte står rätt till. Det är om antalet följare stiger mycket kraftigt på kort tid. Det tyder på att influencern köpt följare. 

Har influencerns dessutom följare långt ifrån sig hemmamarknad ska man stanna upp. En svensk influencer med stor mängd följare i Kina och Brasilien bör man kika närmare på innan man inleder ett samarbete. Engagemang som främst består av väldigt enkla kommentarer är ett tecken på att engagemanget inte är äkta. 

Läs  How brands can spot influencers with fake followers

Missa inte heller robotinfluencern Gabrielle.