Open in new tab

Trendanalys: Nya köpvanor tvingar butiker att tänka om

Som en följd tvingas många butiker bli mer kreativa i försöken att locka dit folk.

Det visar en trendanalys som Visma Retail har tagit fram utifrån världens största retailkongress i New York, och listar även årets fem största trender inom handeln. Vi konsumenter ändrar våra handelsvanor snabbt just nu.

När det blir smidigare och snabbare att klicka hem varor på nätet, vill vi att fysisk handel ska fylla ett större syfte. Det kan handla om snabbhet, men även om unika upplevelser.

En tydlig trend är att försöka attrahera konsumenten med att erbjuda otippade tjänster. I USA lockar klädkedjan American Eagles Outfitters studenter genom att ha tvättmaskiner tillgängliga i sina butiker, och sängföretaget Casper har gjort ett eget "Snooze room" i en galleria så att du som kund kan boka en säng för att ta en tupplur.

Eftersom den personliga servicen är ett av de fysiska butikernas starkaste kort i jämförelse med nätbutiker, söker många aktörer nya sätt att lyfta kundbemötandet på. Fler butiker väljer att erbjuda bokade tider för att säkra god service, eller till och med hembesök av en stylist.

Även här kan teknikens framfart ta kundbemötandet till nya höjder.


Läs hela artikeln →
it-retail.se

Läs nästa artikel

Don’t have an identity crisis that undermines your online marketing

Läs nästa: Don’t have an identity crisis that undermines your online marketing