Self-Service Business Intelligence version 2.0

Det pågår ett paradigmskifte när det kommer till information och datahantering. De senaste åren är det ett antal trender som möjliggör ett skifte där verksamhetspersoner hamnar mer i förarsätet. Det börjar bli dags att ta nästa steg mot Self-Service 

Self-Service i Business Intelligence-världen är inget nytt i sig. Det har faktiskt varit ett hett ämne ända sedan Business Intelligence slog igenom på allvar för ungefär 20-30 år sedan. Det har hela tiden funnits ett sug från användarsidan att kunna vara mer fria och göra mer på egen hand, utan att vara beroende av IT. Men i praktiken har det väl ärligt talat varit lite si och så med den varan, bland annat på grund av att tillgängliga verktyg varit för begränsade eller för svåra att hantera för människor utanför IT avdelningen. 

Det har bildats långa köer (bildligt talat) med frustrerade användare på väg in till IT-avdelningen för att få sina egna rapportbehov tillgodosedda. Något som naturligtvis skapat frustration på användarsidan som fått vänta så länge på sin information så att den ibland blivit obsolet innan de fått den. Men även på IT-sidan har det lett till stor frustration eftersom de begränsade resurserna som utvecklat BI suttit med gigantiska backloggar utan slut.

Gradvis genom åren har detta förändrats till det bättre. Leverantörernas verktyg har utvecklats och användarnas möjligheter att vidareutveckla rapporter, jobba med olika tabeller och fritt utforma analysen har ökat kraftigt. Self Service trenden har också förändrat en hel del inom verksamheten då avancerade användare med smarta verktygs hjälp plötsligt klarar av att göra mer saker själva.  Något som ställer IT:s roll på sin spets då många ställer sig frågan om IT kommer att försvinna helt från kartan när det gäller Business Intelligence?

Enligt mig är svaret ett rungande nej! För det första har IT fortsatt en roll att ta fram de mer beständiga beslutsstödslösningarna som är organisationens standardlösningar och som används och återanvänds av många människor över tid. För det andra blir Governance-frågan otroligt viktig för fortsatt förtroende och datakvalitet. När alla dessa sofistikerade verktyg och metoder som sätts i händerna på en massa användare, krävs mycket struktur för att det inte skall bli kaos. Historiskt har vi pratat mycket om ”one version of the truth”. Nu sker en förskjutning när ”trust” blir ett viktigare ord och trust skapas av god governance. Här får IT en nyckelroll som möjliggörare, inte som en bromskloss.


Advectas är en IBM Premium Business Partner inom området Analytics och Business Intelligence.
IBM Cognos kommer äntligen med sitt nya IBM Cognos Analytics som är ett rejält lyft med mycket ny och uppdaterad funktionalitet, levererat inom ramarna för den beprövade Cognos BI plattformen. IBM har också mycket skoj på gång inom Advanced Analytics där exempelvis Watson-komponenterna ser mycket intressant ut.


Texten är skriven av Thomas Svahn.