Open in new tab

Svårt för it-köpare att hitta rätt när allt kallas för AI

Artificiell intelligens är här nu.

Men det betyder inte att den är särskilt lätt att använda sig av ännu. – De flesta leverantörer säger att de har något med AI eller machine learning på gång, men det är oftast oklart vad man menar med det rent konkret.

Begrepp som robotar och automatiseringsverktyg utan särskilt mycket intelligens gör området svårnavigerat för beslutsfattare som försöker hitta verksamhetsnyttan i den tekniska jargongen, konstaterar Michael Carlberg Lax, cio på Skellefteå kommun. För att möta det har förvaltningarnas ledningsgrupper i Skellefteå gått i en studiecirkel kring AI. – Där har vi även provar konceptet mooc:s, massive open online courses, för att tillsammans lära oss mer runt AI från ett verksamhetsperspektiv.

 Vi måste förstå tekniken mer än tidigare för att kunna se igenom marknadsföringshajpen och hitta de utmaningar som den bäst adresserar, säger han. Martin Kedbäck som ansvarar för utvecklingen av digital kundtjänst och AI på Swedbank håller med om att många produkter saluförs som smartare än vad de är.

– Ja, det håller jag absolut med om. Det har varit ett problem sedan säkert ett och ett halvt år – när AI-hajpen kom.


Läs hela artikeln →
computersweden.idg.se