Personligt eller opersonligt?

En undersökning från Accenture Strategy visar att konsumenter idag förväntar sig att företag ska anpassa sig efter konsumenternas individuella behov. Marknadsförare och leverantörer vet samtidigt att det är lättare sagt än gjort. I synnerhet om samma konsumenter motsätter sig att dela med sig av persondata och teknik som AI och IoT. 

Det finns mycket som talar för att den nya tekniken kanske måste stanna upp och invänta konsumenterna. Viljan finns och leverantörerna har betalningsvilja men om kunderna inte är redo kommer digitala initiativ inte att leda till resultat och framgång. 

Ta det här med ansiktsigenkänning. En dag kliver vi in i en klädbutik. Personalen bakom disken får information om oss i samma stund och möter oss med ett anpassat säljbudskap. Är det härligt? Obehagligt?

Tekniken har funnits ett tag. Redan 2012 ansökte Walmart om att kunna använda ansiktsigenkänning i kassan, i syfte att avgöra om kunden var nöjd eller inte. Ansökan innehöll också en beskrivning av en önskad framtid där personlig biometri-data skulle korreleras med transaktionsdata. Biometriteknik är ett samlingsnamn på olika tekniker som identifierar personer med exempelvis fingeravtryck, ansikte, röst och gångsstil. Alla uppskattar inte deras ambitioner och deras tekniska initiativ har fått mycket kritik. Källa: Forbes, 2017. 

Läs hela artikeln. Hur mycket vill konsumenterna ge upp för att få personaliserade budskap?