Låt ditt företags Messi briljera fritt men inte utan spelregler

Världen på allvar är redo för Self Service BI-revolutionen men då infinner sig nästa utmaning: Hur skapar vi förutsättningar för Self Service BI utan att riskera ett totalt informationskaos där ingen vet vilken information det går att lita på? Vi anser att svaret heter Governance, fritt översatt ”spelregler”.

Det handlar om att hitta balansen mellan frihet och kontroll. För att hitta denna balans behöver vi sätta upp vissa grundläggande spelregler, dock utan att detaljstyra vad skickliga användare hittar på för något i sina analyser. Det vet de bäst själva.

Det är här fotbollsspelaren Messi kommer in i bilden. För er som är ointresserade av fotboll kan jag berätta att Messi är en av världens bästa fotbollsspelare, en riktig fotbollsvirtuos om ni så vill. Messi kommer allra bäst till sin rätt om han får fria tyglar på planen. Han kan då åstadkomma fotbollskonster på en nivå som sällan tidigare skådats. Ingen tränare eller domare bör detaljstyra Messi. Han vet själv bäst hur han skall agera och fattar blixtsnabba beslut varje sekund på planen baserat på förutsättningarna just då.

Lagom strikta regler och utbildning i hela organisationen

Dock finns det vissa grundläggande regler som även en virtuos som Messi måste förhålla sig till. För det första har vi regelverket med planen, sidlinjer, målramar, frisparkar och gula kort som domaren håller reda på. Utan detta regelverk kallas inte ens spelet fotboll, då är det något annat vi håller på med. Vidare har tränaren sin taktik och sitt spelsystem som syftar till att göra laget så effektivt och segerrikt som möjligt. Även det bör Messi förhålla sig till och han kan också få personlig coachning från tränaren.

Motsvarande regelverk bör finnas på plats i organisationer och företag för att lyckas med Self Service BI. Det behövs grundläggande regler, gemensamma verktyg, ansvarsfördelning, roller och  processer. Det behövs övervakning och stöd. Reglerna kan med fördel utvecklas i samråd mellan IT och verksamhet då vi ser att ansvaret skall fördelas mellan dessa. Reglerna får inte vara för strikta för då kommer utvecklingen att utebli eller ta andra vägar för att undvika reglerna (läs Shadow IT). De får i och för sig inte heller vara för lösa i kanterna för då riskerar vi att hamna i ett informationskaos, alternativt att vi inte kan dela med oss och dra nytta av allt det strukturkapital som skapas i Self Service-processen.

Det behövs också utbildning och gärna coachningsstöd till användare som skall arbeta med Self Service BI för att de med minsta möjliga insats skall åstadkomma så bra resultat som möjligt.



Advectas: På Advectas har vi bestämt oss för att ta ett grepp om det här området för att kunna stötta våra kunder med rådgivning och beprövade metoder. Vi har samlat ihop alla våra egna tankar och erfarenheter, gjort egna efterforskningar, mixat med tidigare erfarenheter från kunder och input från annat håll, exempelvis systemleverantörer och olika forskningsinstitut. Allt detta har vi kokat ner till en grundläggande modell för Governance inom Self Service BI.


Texten är skriven av Thomas Svahn