Open in new tab

Han skapar tekniken som tar näthandeln in i framtiden

Själv bor Dr. Hui Cheng inte i Kina, trots att det är hans hemland.

Istället basar han över den kinesiska e-handelsjätten JD.com:s center för forskning om och utveckling av nya tekniska produkter, som finns i Silicon Valley, i USA. Under hans ledning utvecklas nu några av de tekniskt mest avancerade produkterna som världen kanske hittills skådat. Men så är ju JD.com heller inte vilket företag som helst.

1998 grundades företaget av kinesen Liu Qiangdong. Sedan 2004 finns de på nätet och under de senaste 12 åren har de haft ett mål: Att bli störst. Det har de också lyckats med, och är idag Kinas största varuhus, både offline och online.

Totalt har de 335 fysiska varuhus och sju distributionscentraler runt om i Kina. "En kinesisk version av Amazon". Hui Cheng kallar företaget en kinesisk version av Amazon, men med en viktig skillnad. - Folk ser oss inte som Amazon, för vi har vår egen logistik, inklusive "the last mile", säger han.

Och JD.coms logistik är en jätteapparat.


Läs hela artikeln →
www.ehandel.se

Läs nästa artikel

Kommuner i knipa när dataskyddsregler skärps – kan krävas på miljoner

Läs nästa: Kommuner i knipa när dataskyddsregler skärps – kan krävas på miljoner