Jeff Handens tankar om meningslösa möten

På många företag fyller de anställda dagarna med möten. Man skulle ju kunna tro att vi borde vara duktiga på möten eftersom vi har lång erfarenhet. Ändå verkar de dåliga vara fler än de bra. Vi repeterar samma upplägg och resultaten uteblir.

När mötet börjar har tre av fem personer satt sig ner runt mötesbordet. I väntan på de andra går två iväg. Kanske hämtar de kaffe eller tar ett telefonsamtal. 18 minuter försent sätter mötet igång. Då vänder sig en av deltagarna direkt till en av de andra inbjudna men en viktig och kritiskt fråga. Som är helt utanför ämnet för mötet. Artigt väntar alla på att diskussionen ska avslutas. Eller artigt förresten ... de passar på att svara på några mail. Ungefär så beskriverspökskrivaren, talaren, redaktören och influencern Jeff Haden hur förfärliga och framför allt inproduktiva möten kan vara. Slöseri med tid. Problemet är fokus eller snarare avsaknad av fokus, fortsätter han. Mötet har inte ett tydligt syfte och ingen av deltagarna förmår därför att fokusera. 

Jeff Handens tips

  1. Tydlig fokus vilket man åstadkommer genom att ge varje mötet ett tydligt syfte.Kanske ska vi kopiera Oprah Winfreys metod, föreslår Jeff Hande. Hon börjar varje möte med att fråga deltagarna om vad syftet är med mötet, vad exakt är det vi ska åstadkomma. Bra möten kan ofta sammanfattas med en mening. Fall inte heller för frestelsen att passa på att prata om annat när man nu ändå ses.
  2. Agenda måste vara klar och krispig. Undvik fluff. Undvik en agenda som består av en disposition, utan innehåll. Eller med andra ord; en agenda kan inte skrivas såhär: "Inledning, diskussion, sammanfattning".
  3. Information delas ut innan mötet, speciellt om det ska fattas beslut på mötet. Den som tänker att möten är ett bra sätt att dela information, tänk om. Det är oftast ett slöseri med tid.


Läs gärna Jeff Hadens inlägg på Linked in; Oprah Winfrey Uses the Same 3 Sentences to Get Every Meeting Off to the Perfect Start